blender

Blender är ett mångsidigt verktyg för 3D-grafik, animation, specialeffekter och mycket mer. Det har öppen källkod och är gratis att ladda ner.

Jag undervisar i Blender 3DHögskolan i Gävle. Det är en 7,5 hp-kurs som går på kvartsfart och som brukar gå på höstterminen. Läs mer om kursen på open3dcourse.se eller gå direkt till antagning.se och leta fram kursen där. Den heter “3d-modellering och animation i open source-miljö”

Du kan köpa min bok 3D-grafik med Blender genom Studentlitteratur eller i bokhandeln på nätet och i verkligheten.

Jag kan även göra kortare workshops på beställning. Större uppdragsutbildningar går bra att beställa genom Högskolan i Gävle.

  • Blinkande apa

    Blinkande apa

    Om du har läst kapitlet om formförändrande animation i boken borde du kunna göra något som liknar det här. Apan blinkar och rör på munnen med Shape Keys. Ögonrörelserna styrs av en armatur med constraints som styr riktningen.


  • Automatiserad fokus

    Automatiserad fokus

    När du läst kapitlet om automatiserad animation borde du kunna göra något liknande. Kamerans fokuspunkt följer loket.


  • Karusell

    Karusell

    Om du läst kapitlet om automatiserad animation borde du kunna göra något liknande. Varje aphuvud är animerat med Cycles modifier, och alla delar är kopplade med parenting till en animerad Empty.