animation

Jag gör animation i 3d och 2d, gärna i tekniker där jag får blanda manuella metoder och digitala knep. Nästan varje gång använder jag Blender för de digitala knepen. Här lägger jag upp en del av de animationer jag publicerat.

  • Hönor av Rafael Barrett

    Hönor av Rafael Barrett

    En text av Rafael Barrett som jag tidigare använt som scenskoleprov och för ett jongleringsnummer (med hönor). Nu ville jag prova att animera med handritade teckningar. Jag använde kol. Det går fort att rita med och blir levande nästan på en gång. Animationen riggades sedan i Blender så jag skulle kunna styra timing och komposition.


  • Doktor Kosmos 18:30

    Doktor Kosmos 18:30

    Jag fick äran att göra musikvideo till Doktor Kosmos låt 18:30. När jag hörde låten tänkte jag på Bolibompa och fredagsmys. Jag ville göra 3d i stil med Barnkanalens animerade serier, och animation med förvandlingar inspirerade av Paul Driessen. Resultatet blev en clownfamilj som seglar omkring i ett tacoskal.


  • Pennan ritar drake

    Pennan ritar drake

    En animation för Esbjörn Jorsäters teckna-kanal, inspirerad av en övning ur boken Teckna hjältar och monster. Esbjörn har gjort manus och regisserat. Det är förstås också Esbjörn som har designat karaktären och gjort teckningen som draken ritar. Själv har jag modellerat, riggat och animerat.


Min distanskurs i animation går hos Högskolan i Gävle och startar på höstterminen. Där får du lära dig grunderna i Blender 3D.

Jag kan även göra kortare workshops på beställning.

Under hösten 2015 till våren 2017 kommer jag att delta i Projektverkstan och Vidareverkstan för att ta fram manus och producera en eller flera egna kortfilmer.

Här är den första. Jag behövde göra en snabb och mycket kort film för att sparka igång mig själv. Målet var att arbetet skulle gå fort. Så alla fel i teknik och berättelse skyller jag bekvämt nog på det!

Arbetet med den längre filmen (den kommer att bli cirka 5 minuter) går framåt med myrsteg. Jag har manus, bildmanus och en halvfärdig animatic. Filmen handlar om en tant som ska börja träna och skriver kontrakt med djävulen. Jag ska prova olika konceptstilar innan jag sätter igång med den skarpa versionen. Här är en version som jag gjorde på liknande sätt som den förra filmen — jag börjar i plastlera för att sedan modellera av i 3d.

Tant Tjock, ull och akryl på modellera. Bakgrund, akryl på duk.

Det kommer mer från den här filmen snart. Men idag lägger jag upp ett kundprojekt. Marsvinsholmsteatern bad mig göra en animerad version av affischen för deras föreställning Pastor Qvist. Här är den:

 

 

Här är en snabb grej jag gjorde för att testa Blenders Skin Modifier där man kan bygga upp en form snabbt med hjälp av några streck, och sculpt-läget där man kan skulptera detaljer i datorn. Sen gjorde jag en snabb walk cycle för jag ville se hur fort jag kan jobba från skiss till animation. Det här tog några timmar, men om jag övar på tekniken kommer det att gå fortare! Karaktären kommer att vara personlig tränare i filmen om Tant Tjock.

Här är ett test med huvudkaraktären i (nästan) färdigt skick. Material och ljudeffekter är hämtade ur matvärlden. Klänningen är gjord av Top Hat-papper. Tightsen är av själva struten. Skorna är gjorda av Snickers. I bakgrunden står träd, vars stammar är av Kexchoklad och löven är gröna chips. Molnen är popcorn. Ljudet av tantens steg är smulade ostbågar. I slutet av klippet kan man se den grova modellskiss jag jobbade med för den senaste animatic-versionen. Det är min kompis Uje Brandelius som har gjort musiken. Tack för den!