om mig

Jag föddes 1971 i Gävle. I början av 80-talet såg jag TV-serien Fame och bestämde mig för att bli artist. Egentligen ville jag bli Leroy men jag hade inte kroppen för det och inte heller orken att skaffa kroppen.
Jag jobbade som gatuartist, svärdslukare, ukulelefantom och devilstickjonglör. I varietégruppen Vazir älskade jag att hitta på bisarra trix och skriva roliga sketcher och sånger. Vi turnerade omkring i Sverige, gjorde egna scenproduktioner och hade väldigt roligt! När kollegorna åkte till Oslo för att jobba ett år på Wallmans Salonger passade jag på att byta bana och började turnera som ståupp-komiker. Jag varvade turnerandet med diverse radioframträdanden, skrev och bearbetade manus och gjorde även en kortare show med trolleri trots att jag egentligen inte kan trolla. 2013 fick jag barn. Jag ville vara hemma på kvällarna och slutade uppträda helt. Ok, jag gör nåt litet rostigt framträdande ibland typ vartannat år.

Jag fortsätter att skapa men jobbar istället med bild och animation, det är görbart dygnets alla timmar och fungerar bättre med livspusslet. Och jag hade passat på att lära mig sånt mitt i varietékarriären. 2001 kom jag in på utbildningen Kreativ Programmering, på Högskolan i Gävle där jag bland annat lärde mig 3d-animation, programmering, datorgrafik, spelteori och icke-linjär dramaturgi. Jag kastade mig in med huvet före och fick jobba hårt i tre år. Jag blev bra på Maya, undervisade i MEL-script och jobbade som programmerareCreative Media Lab. Jag lärde mig Blender 2004 och har sedan dess arbetat med programmet som kreatör, utbildare och utvecklare. Idag är Blender ett av de största verktygen i branschen, mycket tack vare att det har öppen källkod och en engagerad bas av gräsrotsanvändare. Min kurs “3d-modellering och animation i open source-miljö” tar emot cirka 300 studenter varje läsår och går igenom grunderna i modellering och animation. Allt sker på distans och kursen är den största i Sverige inom digital 3d-animation. 2022 gav Studentlitteratur ut min bok “3D-grafik med Blender — Modellering, rendering och animation“.