Skutskär blir ett spel 14/6 2017

2017-06-14

I förra veckan berättade P4 Gävleborg att massafabriken här i Skutskär börjat använda metoder från spelindustrin. Anledningen till det var att det hade blivit tråkigt att jobba på fabriken. Åtminstone för unga människor. Unga människor behöver omedelbar feedback och massor av poäng för att ens hålla sig vakna. Det får man av spelindustrin. Egentligen har det alltid varit tråkigt att jobba på fabriken i Skutskär, men äldre generationers fabriksarbetare fick sina kickar på annat sätt. Facket och arbetsgivaren hade tidigare kommit överens om att jobba med arbetsplatstrivseln utifrån den kända devisen ”det var så roligt jag måste skratta det kom en trekantig gubbe in”, men vid årsskiftet gick den sista trekantiga gubben i pension och sen dess har folk suttit stilla på varsin pall i den tomma personalmatsalen. Någonting måste förändras.

Gamification

Med hjälp av spelutvecklare har man nu förändrat stora delar av produktionen. Det har blivit så kallad gamification i hela fabriken. Dagens arbetare går omkring i en spännande datorsimulering. Man kan hoppa omkring i fliskoken och skjuta vitlut med plasmakanoner. Om man överlever får man en miljon poäng som man kan använda till att köpa extrautrustning eller en kexchoklad i caféet. Det är en datorsimulerad kexchoklad. Arbetarna sköter jobbet från sköna gamerstolar med surroundljud och force feedback i ryggstödet. Det ska både låta och kännas som att man simmar omkring i pappersmassa. Då och då kommer HR-chefen in och säger att det är skadligt att spela för mycket, att man borde gå ut och få lite friskluft och spela fotboll eller träffa kompisar. Det gör att arbetarna spelar ännu mer, alltså jobbar över. Treskiftet har bytts ut mot natt-LAN. Facket vill göra tillägg till kollektivavtalet som garanterar snabba grafikkort och vätskekylda processorer så det inte laggar.

Samhället

Till sist blev det så roligt att jobba på fabriken att alla andra i Skutskär blev avundsjuka. Det är ju inte så himla roligt att bo i Skutskär, och när det blivit gamification på fabriken så blev livet i Skutskär ännu tråkigare i jämförelse. Så nu har folk i Skutskär bestämt sig för att göra egen gamification. Tyvärr saknar Skutskärsborna erfarenhet från spelindustrin, så de kan inte göra gamification exakt likadant som på fabriken. Men tack och lov fanns det ju spel även innan datorernas tid.

Fia på gatan

Gatorna i Skutskär har målats med stora gula, gröna, röda och blå prickar. Man tar sig fram genom att slå med tärning och möter man nån så ger man personen en knuff så får personen gå hem och börja om från början.  Den lokala restaurangen har börjat servera fläsknoisetten på ett lite aggressivt sätt. Kasta Gris.

På Rotskärsskolan har man antagit en lokal läroplan där pedagogiken utgår från att varje fråga kan besvaras med ”Finns i sjön!” och så får den som ställt frågan själv leta reda på svaret. Den lokala löparklubben springer bara diagonalt, ridskolan har lärt sina hästarna att gå två steg framåt och ett steg åt sidan, och Skutskärs bönder får bara gå ett steg i taget. Folk är lite rädda för kungafamiljen.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.