Propagandamejeriet i Gävle 15/2

2017-02-15

Det lokala mejeriet här i Gävle har fått ont om pengar. Mejeripersonalen ser modstulen ut. De går omkring med avklippta fingervantar och värmer sig vid en sån där plåttunna med eld. Cheferna går omkring i avklippta frackhandskar. De har en egen exekutiv plåttunna med eld i, som inte den vanliga personalen får använda. Men de är lika modstulna för det. Man kan tro att de har sålt smöret och tappat pengarna. Eller så har de placerat hela sitt bolagskapital i PostNord-aktier.

Goda idéer

Men mejeriet har en driftig ledning. De har varit på studiebesök hos ambulanssjukvården och räddningstjänsten för att lära sig mer om hur man ändrar ett anställningsavtal. De har börjat fila på en slutanvändarlicens där man som mjölkkund bara hyr mjölken, och en kampanj för att sälja spökvatten som hälsodryck. Folk som är måna om sin hälsa går på vad som helst.

En lobbykampanj ska försöka få bilindustrin att ta fram en miljöbil som går på smör istället för rapsolja, och genom att kartlägga kunder bakåt i tiden hoppas mejeriet kunna efterfakturera för gammal ost. Man har även sneglat på media- och underhållningsbranschernas ersättningsmodeller och kommer snart att föreslå för de lokala mjölkbönderna att bönderna betalar för att få ut sina produkter på marknaden i ett projekt som kan ge vinst på längre sikt om man lyckas bygga upp en bra fanbase.

Samarbete

Men det viktigaste är att få tag på en bra samarbetspartner. Och med bra menas: rik. Helst rik och slösaktig, eller rik och förvirrad. Med samarbetspartner menas: nån som bara samarbetar. En milkschejk hade varit perfekt, men ledningen lyckades inte hitta nån. Inte heller lyckades de locka till sig investerare genom att utlova plats på gräddhyllan eller en chans att komma upp sig i smöret. När allt såg som mörkast ut fick ledningen höra talas om rysspropagandan – det där superhemliga informationskriget som alla pratar om. Det verkar vara en lukrativ affär.

Informationskanalen

Så det lokala mejeriet tog kontakt med Russia Today, en nyhetskanal som av många pekats ut som det superhemliga navet i den superhemliga rysspropagandan. De var inte intresserade. Tills mejeriet förklarade att baksidan av mjölkpaket är svenskarnas främsta informationskanal. Nu har de båda nyhetskanalerna – alltså Russia Today och det lokala mejeriet – inlett ett samarbete.

Propagandamjölk

I ett första steg kommer mjölkpaketen att förses med korta men roliga texter om det förträffliga i att annektera Krim, det dåliga med EU samt lite tips på husaga och hur man puttar tillbaka en baltisk flyktingbåt. Det gäller att vara beredd.

Därefter kommer sortimentet att anpassas. Mellanmjölken kommer att försvinna spårlöst, den är alldeles för liberal. Den som undrar vart mellanmjölken tog vägen kommer inte att få några svar, men problem. På sikt kommer alla mejeriprodukter att bytas ut mot Kefir och Smetana.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.