Den stulna wow-känslan i Hofors 18/5

2016-05-18

Hofors har fått en ny logotyp. Eller  köpt. Och den är inte helt ny, den ser ut som den gamla men på lite annan bakgrund. Hofors gamla stadsvapen föreställde en gul sköld med nåt som såg ut som ett sorts kvalster. Den nya logotypen är samma kvalster men på ett hjärta. Alla som klagar på att det aldrig händer nåt i Hofors får nu anledning att hålla sina gnälliga munnar stängda. För nu har det hänt nåt. Kvalstret har bytt bakgrund. Målet med den grafiska designen är att bilden ska samla hoforsborna och öka turismen. Det har gått bra. Kanske lite för bra.

Samtidigt på ranchen

För några månader sedan inledde även Region Gävleborg en satsning på grafisk design. Snart är det nämligen dags för den årliga regionala målbildskonferensen, där representanter från länet samlas i ett tält för att låta sig inspireras av talare, eller av budgeten. I satsningen ingår det grafisk design för en och en halv miljon kronor. Det är mycket design. Tanken var att den grafiska designen skulle förmedla en wow-känsla som var så stark att alla som var in i det där tältet blev jätteinspirerade och spred wow-känslan vidare i regionen. Och snart skulle Gävleborg vara alldeles upprymt av den där  wow-känslan. Den grafiska designen skulle fungera lite som Jesus, fast i designform. Folk i regionen gick och väntade på sin wow-känsla. Det var knappt så de kunde sova.

Hofors hann före

Men suget efter en grafiskt förmedlad wow-känsla var för stor. När Hofors nya logotyp, hjärtkvalstret, kom ut i förra veckan så kunde folk inte vänta längre. Känslorna exploderade. Wow! kände folk. Inte minst i Hofors. Hoforsborna samlades och höll om varandra när de fick se symbolen. Tittade man på hjärtkvalstret så pirrade det till. Den som fick prova att ha logotypen på en keps eller t-shirt blev nästan yr. Folk vallfärdade till Hofors för att turista i wow-känslan.

Turisterna gick ut på gatorna och kände sig superinspirerade och beundrade allting i Hofors. Wow, vilket fint stålverk. Wow, vilken lång backe. Wow, vilken öppen mack. Det var de tre grejerna, men det gick runt, runt och folk blev mer och mer inspirerade av Hofors. Turisternas beundran inför stålverk, backe och mack bara växte och växte. Det var som om alla hade rökt för mycket jazztobak, man gick bara och väntade på att försäljningen av chips skulle skjuta i höjden.

Stämda av regionen

I det här läget anlände Region Gävleborgs PR-avdelning till Hofors. Och de var inte glada. De anklagade Hofors för att ha stulit den regionala wow-känslan med sitt hjärtkvalster. Folk var imponerade över fel saker, ansåg PR-avdelningen, och inspirationen stod inte i proportion till det geografiska områdets storlek. Regionen hotade att stämma Hofors Kommun om de inte tog fram en mer medioker symbol. Kommunstyrelsen hade ett krismöte, men det enda de kunde komma fram till var: wow, vad de verkade sura.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.