Centralförskolan i Villa Sjötorp 27/4

2016-04-27

I förra veckan meddelade lokalpressen att Gävles förskolor har för stora barngrupper. Skolverket rekommenderar maximalt 15 barn per grupp. Gävle har ett snitt på drygt 17. Pedagogerna hinner inte ge tillräcklig uppmärksamhet åt barnen, barnen hinner inte lära känna sina kompisar och föräldrarna får leta alldeles för länge när de ska hämta sina ungar. För kommunen är det här naturligtvis oacceptabla siffror. Inte så oacceptabla att man skjuter till mer resurser till barnomsorgen, men man börjar åtminstone räkna på lite nya sätt.

Autodidaktikens matematik

Vad är ett barn till exempel? Den frågan går inte helt enkelt att svara på. Alla känner vi oss som barn ibland. När Skolverkets tjänstemän kom förbi och räknade barngrupperna kanske det var nån av dem som kände sig som ett barn. Eller nån pedagog. Eller så var det en dag när många barn kissade på sig och bytte kläder och därför blev räknade flera gånger.
Alla som har jobbat i barnomsorgen vet att det är bättre att räkna barn en gång för mycket än en gång för lite. För om man räknar en gång för lite så kan det fattas en unge och då blir det ett herrans liv.

Samma sak gäller för pedagogerna på förskolan. Det saknas alltid pedagoger, men det är för att man inte har räknat dem tillräckligt många gånger. Vem är egentligen pedagog? En pedagog är ju någon som lär ut någonting, men lär vi oss inte av varandra hela tiden? Så egentligen är väl alla pedagoger, och då blir det minst en pedagog per unge, alltså ungen själv. För man kan ju vara självlärd. Plus nån vikarie här och där. Och nån ordinarie, om det inte är möte eller kurs.

Familjen

Och familjen har ju också ett ansvar. Förskolans verksamhet går ut på att bedriva förskoleverksamhet, och förskoleverksamheten planeras utifrån de befintliga resurserna. Man kan säga att förskolans jobb är att göra det man hinner med. Allt annat är familjens ansvar. Och eftersom förskolan inte omfattas av skolplikten så kan man säga att även det som förskolan hinner med är familjens ansvar.

Frågan är också om det här med uppmärksamhet är så himla konstruktivt för barn i förskolan. De talar otydligt, de berättar osammanhängande och de ritar fult. Ska samhället belöna det med en massa uppmärksamhet? Vill ungarna ha uppmärksamhet får de väl skärpa sig. Artikulera sig, formulera sig och jobba lite på formspråket. Och det är familjens ansvar.
Här i Villa Sjötorp planerar kommunen sin nya jätteförskola. Inspirerade av det gigantiska högstadieexperimentet på Vallbacksskolan har man bestämt sig för att starta en central förskola för alla barn i hela kommunen. Det blir nästan bara friluftsverksamhet, så det räcker med det förfallna gamla huset och fyra pedagoger. Allt annat är familjens ansvar.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.