Världens minsta köttbulle i Oppli 16/12

2015-12-16

Utanför Oppli närmar sig julen med stora steg. Med betoning på stora. Länets kommuner satsar hårt på att maximera sitt julfirande med hjälp av stora julprydnader. Vartenda köpcentrum med självaktning pyntar med jättestora julkulor eller gigantiska julklappar. Den jättestora julbocken i Gävle har fått sällskap av en till jättestor julbock, i Färila. Och i Skutskär har man bestämt sig för att återuppliva den jättestora luciakronan. Den vägde åtta ton och var ett lokalt landmärke på nittiotalet. Men det var helt hopplöst att få tag på batterier i rätt storlek. Sen den slocknade har den därför stått i en lada utanför Skutskär, och läckt batterisyra över fem ton glitter och några överdimensionerade pastaänglar.

Ödmjukhet

Stora grejer är bra för ekonomin. Eftersom stora grejer lockar till sig turister. Om ett julpynt är tillräckligt stort så måste folk se det med egna ögon. Egentligen skulle det räcka att se julpyntet på avstånd, eftersom det är så stort att det syns lång väg. Men det är först på nära håll som man känner storheten i storleken. För många är gigantiska julprydnader det enda sättet att känna ödmjukhet inför julen. Andra vill minnas hur julen var när de var små, och i jämförelse med stora julprydnader så är vem som helst liten. Så folk vill komma nära de stora julprylarna. Det är därför stora julprydnader är såna effektiva turistmagneter. Och när man väl är på plats kan man passa på att shoppa lite. I jämförelse med jättestora julprydnader så verkar alla inköp futtiga. Så man kan gott handla lite till.

Motrörelsen

Alla julhandelsekonomer verkar vara överens. Om det ska bli en god jul ska det vara en stor jul. Inte här i Oppli. De går åt rakt motsatt håll. Jag åkte förbi ett hus här i Oppli. De hade dekorerat med en kula. En liten. Istället för julgardiner hade de lagt en kotte i fönstret, och när jag frågade husmor var de hade sin julgran så pekade hon inåt skogen lite håglöst och sa ”där nånstans”.

Det hela är förstås en oerhört genomtänkt marknadsstrategi från Opplis sida. Varje rörelse har sin naturliga motrörelse. Trenden med gigantiska julprydnader och stora köpcentra måste vända, och Oppli går i täten för den motrörelsen. När konsumenterna tröttnar på allt stort så kommer de att upptäcka Oppli. Inte för att Oppli marknadsför sig som ett ställe med lite julpynt, utan för att man inte gör det. Folk är ju trötta även på marknadsföring. De konsumtionströtta konsumenterna kommer att upptäcka Oppli just för att det är så svårt att hitta. Det bara ligger där det ligger, långt från allt, utan att märkas. Och knappt ett julpynt så långt ögat kan nå. Alldeles nyss såg jag världens minsta köttbulle i en snödriva. Såna dekorationer ser man inte så ofta. Eller så var det en snus. Hur som helst så kommer turisterna att vallfärda hit så snart konsumtionstrenden vänder. Och när de kommer hit kommer det inte att finnas en enda butik som försöker sälja nåt. Sånt älskar de nya konsumenterna. De kommer bara att lämna sina pengar bredvid köttbullen och ha en riktigt god jul.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.