Vårdgallerian i Bollnäs 18/6

2014-06-18

Snart tar Bollnäs Kommun ledningen inom modern äldreomsorg. Från att ha varit en kommunal förlustmaskin kommer man att ta steget in i framtiden.
Det hela började i förra veckan när de kommunala tjänstemännen upptäckte att äldreomsorgen kostade pengar. Det har den ju alltid gjort, men förr i tiden kunde man skylla kostnaderna på vårdtagarna – alltså de äldre. De blir ju inte yngre. Vissa äldre envisades dessutom med att leva så himla länge, trots att alternativet marknadsfördes hårt med benägen hjälp av religiösa institutioner. Men på senare år har de äldre slutat vara vårdtagare och istället blivit kunder. Och eftersom kunden aldrig har fel så kan man inte längre skylla de höga kostnaderna på de äldre. I förra veckan kom tjänstemännen därför på att kostnaderna beror på personalen.

Gnällspikar

Om folk som jobbar i äldreomsorgen bara kunde jobba lite fortare så kunde man skicka hem dem lite tidigare och betala lite mindre i lön. Så tjänstemännen föreslog att de anställda skulle hoppa över 10% av sin arbetstid. De ville föreslå en större nedskärning, men alla undersökningar visar att ökar man tempot mer än 10% så blir folk utbrända. Eller gnälliga som det heter.
De anställda försökte kontra med att det kanske var tjänstemännen som borde gå ner i tid. Men när man sedan försökte ta reda på vilken tid tjänstemännen skulle gå ner i – den avlönade tiden eller den tid då man faktiskt utför något vettigt arbete – så gick det inte att få något svar eftersom alla tjänstemän satt i möte och inte gick att få tag på. Hur skulle man då lösa kostnadskrisen?

Framtiden

Svaret kom vid MBL-förhandlingarna i måndags. Då var det bara tjänstemän på plats. Fackliga och kommunala. Det blir mer lättförhandlat då. Lösningen blir att alla anställda inom äldreomsorgen får starta eget. Då blir de anställda entreprenörer, och entreprenörer är inget problem. Entreprenörer är framtiden.
De kommunala tjänstemännen tänker sig att man ska samla alla entreprenörer i en central äldrevårdsgalleria, dit kunderna kan åka för att sedan hasa runt i gallerian och välja fritt mellan entreprenörernas olika lockande vårderbjudanden. Gallerian kommer att ligga längst upp på ett brant berg för att ge kunderna en friskvårdsupplevelse samtidigt som entreprenörerna får hjälp med kundurvalet.

Sociala medier

De kunder som väljer bort friskvårdsupplevelsen kommer att hänvisas till sociala medier. De kunder som verkligen vill ha hembesök skulle kunna twittra om det och då kanske man har sån tur så att det är nån entreprenör som nappar och gör ett hembesök helt frivilligt som ett sätt att ragga kunder. Och om kunderna själva kunde instagramma sina liggsår så skulle ju nån kunna kolla på bilderna och avgöra om det är värt besväret att åka dit.
Den personal som vägrar bli entreprenörer kommer att få betala en summa för att få behålla sin anställning. På så vis blir även arbetstagarna kunder. Och kunden har ju aldrig fel. Och det gör att även om personalen skulle bli en kostnad för kommunen så beror den inte på någon. Utom möjligen tjänstemännen, men det bedöms som ytterst otänkbart.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.