Riskturism i Hudiksvall 5/3

2014-03-05

I fredags meddelade lokalpressen här i Hudiksvall att den kommunala turistbyrån kommer att privatiseras. Efter en avskedsfika med längd fick de kommunala tjänstemännen vid den kommunala turistbyrån packa ihop och arkivera de sista kommunala turistbroschyrerna. De hade sett likadana ut sedan 70-talet. Och broschyrerna hade inte ändrats så mycket de heller. Bortåt förmiddagen började det mullra i hela kommunen. Och till trefikat vällde de in från alla håll: de hugade riskkapitalisterna. Att det var äkta riskkapitalister syntes tydligt eftersom alla anlände med ett visst mått av dödslängtan. Riskkapitalisterna kom körande i hög fart på bakhjulet på obesiktade motorcyklar. De tolkade på skateboard efter berusade långtradarchaffisar. De föll ner över Hudiksvall i hemmagjorda fallskärmar, utskjutna ur stora kanonrör. Alla ville investera i en privat turistbyrå.

Klondyke

Att alla riskkapitalister kommer indrällande såhär på samma gång kan förklaras med att den tidigare så heta marknaden för vård, skola och omsorg snart riskerar att bli sönderreglerad och alldeles för tråkig för den som vill leva farligt. Det har byggt upp ett sug efter en mer spännande marknad. Hudiksvalls Turistbyrå är det nya Klondyke, en liten men helt outforskad marknad som kan ge stora vinster. Om nån kommer på hur den funkar. Ingen har hittills riktigt fattat nyttan med Hudiksvalls Turistbyrå, men om nån kommer på ett smart användningsområde så finns det miljarder att tjäna. Åtminstone tror alla riskkapitalisterna det. Så fort de kommit fram till Hudik spelade riskkapitalisterna bort sina föräldrar på poker. Sen drog de åt sina slipsar, lite för hårt, tog fram checkboken och började leta efter lokalt folk som ville ha snabba pengar för att starta eget i turistbyråbranschen.

Lönsamma idéer

Lukten av oinvesterade pengar låg tät och sötaktig över Hudiksvall hela helgen. Hudikborna gnuggade först sina händer och sen sina geniknölar för att hitta det mest lönsamma sättet att driva turistbyrå. Folk föreslog att man skulle ge turisterna olika bra tips beroende på hur väl de betalade, att man kunde börja ta betalt för de lite snyggare reklambladen och att turistbyrån skulle nischa sig mot ett lyxkonsumtionssegment. Turistbyrån kunde ha VIP-avdelning, exklusiv vinbar och hemslöjd i guld. Andra föreslog en satsning på lågpris med sponsrade turistkartor och konsumtionsorienterade rundturer. Lite som att ta turisterna som gisslan och låta dem köpa sig fria genom att handla i utvalda butiker.

Krympa kostnader

Riskkapitalisterna gillade inget av det de hörde. Framgångsrikt företagande bygger inte på nya idéer, förklarade de. Det bygger på gamla idéer med krympta kostnader. En modern turistbyrå behöver ett kostnadseffektivt förhållande till själva turisterna. Om man lägger ner turistbyrån, och struntar i alla turister så har man till sist ingen kostnad alls. Det är lönsamt! Dessutom ökar efterfrågan eftersom ingen turist får nån hjälp. Ökad efterfrågan och sänkta kostnader ser lysande ut i redovisningen. Sen kan det bli svårt att tjäna några pengar på en turistbyrå som inte finns, men det är risker man får ta.

Lyssna på SR:s hemsida

Comments are closed.

Boka mig!

Ring mig på 070 - 690 12 24 om du vill att jag kommer och uppträder hos dig! Jag gör standup, jobbar som konferencier, moderator och underhållare.

Vad gör Niklas Folkegård?

Jag gör humor. Bland annat i form av kåserier i Sveriges Radio och som ståuppkomiker. Vissa kanske känner mig från förr, när jag gjorde sketcher och knasiga varieténummer i Vazir Varieté. Tjusningen med standup är att med idéer, attityd och publikkontakt få klang i en publik. När det fungerar är det magiskt!

Sen jobbar jag ju en del med bilder också. Tryck, web och layout är kul, framför allt när man får möjlighet att vara med från början. Jag fotograferar, ritar och modellerar för husbehov. Och undervisar i 3D-grafik för nybörjare. Och massor av annat. Det är en lång lista som du slipper se här.